Üdvözlet!

Köszöntök minden ide tévedő látogatót! Remélem megtalálja amit keres, vagy más, érdekes témát! Kellemes nézelődést kívánok!

2015. március 19., csütörtök

Kisvasút Bernecebarátiban.


A Pest megyei Bernecebaráti község közelében, a Nagy-völgyben építettek keskeny nyomközű kisvasutat, amit 1912-ben fejeztek be. A kisvasút azzal a céllal épült ki, hogy a Börzsönyben kitermelt faanyagot elszállítsa onnan a településre, ahonnan átrakás után tovább szállíthatták, vagy a helyi fűrésztelepen vágták fel igény szerint.

Az ezt követő években öt szárnyvonal épült ki a fővonalból kiágazva, amelyek együttes hossza 11,2 km-t tett ki.  A szárnyvonalak többségét a Wolfner-Schanczer vállalat építette meg, de ezeket az 1920-as évek végéig felszámolták a tarvágások miatt.
A Nagy-völgyi fővonal a kemencei erdei vasúttal szoros összefüggésben működött, de azzal összekötve sosem volt!
1953-ban szükségessé vált a fővonal meghosszabbítása, így azt tovább építették Deszkáspusztáig, ami 2,8 km-es új vonalat jelentett.

A kisvasúton 9 kg/fm síneket alkalmaztak, a talpfákra sínszegekkel erősítették ezeket. A váltóknál alkalmaztak csavaros sínleerősítést is.

1954-ben az erdei vasút áttért a ló vontatásról a motor hajtású üzemre.
Mindezen kedvező fejleményekkel ellentétben a Nagy-völgyi fővonalat 1969-ig bezárólag fokozatosan felszedték, járműveit más erdei vasutakra vitték, vagy szétvágták. Ezzel egyidőben Bernecebaráti és Kemence községek környékéről eltűntek az erdei vasutak, egy kisebb szakasztól eltekintve.


Bernece-Drinó, az 1960-as évek eleje. A Prímácia által beszerzett kocsik. 
Fotó Fehér Ferenc gyűjteményéből





Bernecebaráti, Deszkás. A P3-as mozdony a motoros időszakból. 
Fotó Fehér Ferenc gyűjteményéből



Forrás: Fodor Illés/Kelemen Zoltán: Vasutak az Ipoly vidékén (Ipoly füzetek 3.)
- Kisvasutak.hu weboldal


-atidas-

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése